Anitra Steen hos Etikkollegiet den 30 september 2008


Hur hanterar man som högsta ledare en korruptionsskandal som tidvis växer för varje dag? Etikkollegiet inbjöd Systembolagets VD Anitra Steen att för kollegiets vänkrets och ledamöter föreläsa om och diskutera hanteringen av de uppseendeväckande missförhållanden som under många år ägde rum inom detta statliga företag. Missförhållanden som först under 2000-talets första år utreddes av polisen, ledde till åtal, fällande domar och stora förändringar inom Systembolaget.

Anitra Steen berättade att hon redan som nybliven VD 1999 hörde rykten om att butikschefer tog mutor. Hon gjorde redan då en första polisanmälan, men den lades ner. Uppgifterna blev mer precisa 2003. Ett antal butikschefer uppgavs ha fått ersättning från leverantörer och favoriserat deras vin i sina butiker. 20 personer sades upp och åter gjordes polisanmälan. Den här gången ledde den till en förundersökning.

- Tiden innan det att åtal väcktes var svår, berättade Steen. Hade inte åtal väckts hade jag fått gå.

77 personer från Systembolaget åtalades liksom 15 leverantörer. Nu hade härvan läckt ut i medierna, vilket gjorde att mycken kraft och tid också gick åt till att hantera dessa. En mediestrategi arbetades fram. Viktigt var också att successivt informera personalen.

- Vi hemförlovade eller avskedade alla medarbetare som var misstänkta för brott, vi samarbetade med polis och åklagare, bjöd bland annat in åklagaren Christer van der Kwast för att informera honom.

Hur kunde detta hända? Vad låg bakom att så många medarbetare och chefer låtit sig mutas? Anitra Steen angav fem punkter som förklaringar:
En otydlig organisation, som var svår att leda.
Arbetsformer och rutiner med stora svagheter. Endast en eller två personer i butiken tog beslut, varje butikschef utsåg sitt sortiment.
Bristande uppföljning av verksamheten på grund av dåliga datasystem.
Kulturen var osund. Det fanns en subkultur där butikscheferna tagit makten och ofta styrde ledningens möten.
Fackliga representanter var involverade i korruptionen i stället för att vara vakthundar.

2005 beslöt ledningen att sätta punkt för skandalen och göra en nystart i företaget. En ny organisation var på plats med 28 nya områdeschefer och sammanlagt 80 nya chefer. All personal granskades, etiska riktlinjer arbetades fram liksom en ny policy för leverantörskontakter.

- Vi tog också psykologhjälp utifrån och bildade ett etiskt råd med hjälp av externa krafter.

Anitra Steens råd till andra chefer som hamnar i en liknande situation lät på följande sätt:
- Det är viktigt att även i en sådan här svår situation behålla fokus på den löpande verksamheten. Jag avråder också så långt möjligt från polisanmälan eftersom arbetet med polis, åklagare och medier tar sådan enorm kraft ur verksamheten och ledningen. Men för oss på Systembolaget fanns inget annat val.